Aplikasi Wajib Dalam Ubuntu

| Tuesday, June 15, 2010
Berikut merupakan aplikasi wajib yang aku akan install setiap kali aku fresh install ubuntu pada mana-mana komputer. Untuk kegunaan aku pulak,aku sekadar update je sebab komputer aku ni memang dah tersedia install ubuntu,so tak payah nak buat kerja banyak kali untuk install yang baru.

1. Xmms2 - boleh install melalui Ubuntu Software Center
2. VLC player
3. Skype - Pergi ke laman web skype, lepas tu download macam biasa.
4. Wine - Paling wajib! gi kat terminal, taipkan sudo apt-get install wine
5. Compiz - mencantikkan desktop ubuntu
6. BleachBit - sama fungsi dengan CCleaner
7. Xine - sama jugak macam VLC player
8. Real Player - download file kat real player untuk install
9. Gyache - untuk berym sambil menggunakan webcam

Yang sebenarnya, semuanya bergantung kepada diri sendiri. Sesetengah orang begitu teruja untuk install banyak aplikasi dalam komputer sekaligus boleh menyebabkan pc tersebut lambat untuk running. Kalau aku punya style, aku tak suka install banyak software sebab banyak yang tak berguna. Kalau selalu guna, baru aku akan install. Boleh jimat space. Ada lagi beberapa installer yang aku wajib install, tapi tu tak common untuk orang lain. Yang aku senaraikan kat atas tu ialah untuk individu yang menggunakan komputer sekadar untuk membuat perkara biasa.

0 comments:

Post a Comment